Budownictwo nieprzypadkowo uchodzi za koło zamachowe polskiej gospodarki – ten sektor generuje ok. 10 proc. PKB kraju. Rozważasz założenie firmy w branży budowlanej? Sprawdź, jak przebiega ten proces krok po kroku. Podpowiadamy też, z jakimi kosztami wiąże się założenie firmy budowlanej.
Dlaczego forma prawna działalności ma znaczenie?
Założenie działalności gospodarczej niekiedy wymaga posiadania uprawnień zawodowych – ale nie zawsze. Jeżeli planujesz świadczyć usługi geodezyjne, to bez posiadania uprawnień się nie obejdzie. Inaczej wygląda jednak kwestia założenia firmy budowlanej, która będzie np. oferować budowę domów w technologii szkieletowej. Jednocześnie bez względu na to, jakie usługi lub produkty zamierzasz proponować klientom, musisz wybrać formę prawną działalności.
Forma prawna jest istotna w kontekście ryzyka, z jakim wiąże się prowadzenie firmy. Jeżeli wybierzesz jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), będziesz odpowiadać całym majątkiem za firmowe zobowiązania. Z kolei założenie spółki z o.o. mocno ogranicza odpowiedzialność wspólników – ale nie zarządu, który w niektórych sytuacjach będzie mógł zostać pociągnięty do odpowiedzialności za zobowiązania zaciągnięte przez spółkę.
Jak założyć firmę w branży budowlanej krok po kroku?
Wiele firm budowlanych jest prowadzonych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Jeżeli również planujesz założyć JDG, to musisz złożyć wniosek CEIDG-1. Możesz go wypełnić i wysłać elektronicznie. Jego uzupełnienie nie jest szczególnie skomplikowane, ale odpowiednio wcześniej warto przygotować sobie kilka informacji i odpowiedzi na pewne pytania. Wymagane są:
- Kody PKD. Jeżeli planujesz budować domy, odpowiedni PKD to 41.00.A (Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych). W ostatnim czasie kody PKD zostały zaktualizowane – szczegóły znajdziesz na stronie stat.gov.pl.
- Forma opodatkowania. Wypełniając wniosek do CEIDG, musisz wskazać formę opodatkowania. Możliwości jest kilka (np. skala podatkowa). Warto zasięgnąć opinii doradcy podatkowego.
- Zgłoszenie do VAT. Musisz się zorientować, czy w Twoim przypadku wypełnienie druku VAT-R będzie koniecznością. To również ustalisz w rozmowie z doradcą podatkowym.
Nie musisz dokonywać dodatkowego zgłoszenia do ZUS – stosowna informacja zostanie złożona po wysłaniu wniosku do CEIDG. Jeżeli spełniasz warunki, w początkowym okresie prowadzenia działalności masz możliwość skorzystania z preferencyjnych składek ZUS. Jednocześnie warto mieć świadomość tego, co wiąże się z ich wyborem.
Ile kosztuje założenie firmy w branży budowlanej?
Założenie firmy w branży budowlanej nie musi być kosztowne. Wiele jednak zależy od wybranej formy prowadzenia działalności. W przypadku JDG formalne koszty są niewielkie – mogą ograniczać się np. do zakupu kasy fiskalnej. Założenie spółki z o.o. wiąże się już jednak z koniecznością wniesienia kapitału zakładowego – to minimum 5000 zł. Do tego mogą dojść opłaty notarialne.
Odrębnym wydatkiem są koszty maszyn i urządzeń, których najpewniej potrzebujesz do realizacji proponowanych klientom usług. Według strony internetowej https://pomiar24.pl/pl/produkty/1/radiotelefony-i-krotkofalowki-18801 profesjonalny radiotelefon to wydatek ok. 135-896 zł. Dużo więcej kosztują jednak wysokiej jakości elektronarzędzia, sprzęt do tynkowania i malowania natryskowego czy profesjonalna poziomica laserowa. Jeżeli planujesz np. prowadzić sklep z materiałami wykończeniowymi, pozostaje kwestia jego zatowarowania.